Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

söndag 14 december 2014

Frasiga rån!

Då var de äntligen gjorda, rånen som är försvinnande goda.  har ni aldrig gjort rån förut gör det. Men var beredd på humörsvängningar när de ska gräddas. De är för mig hopplöst att inte vilja kasta rånjärnet ut genom fönstret i början. Men slutresultatet brukar till slut bli bra.

Har ni inget recept kan ni här få ett där rånen blir extremt frasiga.

Recept rullrån

Ca 20 st

100g smör
2 ägg (väges med skal)
lika mycket socker som äggen väger
1,5 dl mjöl
6 msk kallt vatten

Smör och socker röres pösigt
Tillsätt ett ägg i taget
arbeta in mjölet 
häll i vattnet

Grädda

på en gammaldagsspis på 3-4, lite över medelvärme. 


Har ni en modern spis med glashäll eller induktion, skaffa en kokplatta. Jag tycker det är bra att få upp järnet en bit och dessutom går det ställa en plåt under = lättare rengöring. Och här gäller ett gammaldags gjutjärnsjärn inga nya moderna elektriska.

Efter att de första fem blivit både brända och svart så blev de sista 40 ganska bra. 

Som sagt en plåt under kokplattan underlättar rengörningen efteråt.

Julens godaste rån klara och klara för att ätas med andakt till kaffet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar