Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

lördag 6 december 2014

Missbruk av visstidsanställningar! Vilket ansvar har Kommunerna?

Enligt en artikel i Dagens arena bekräftar SCB missbruket av visstidsanställningar på svensk arbetsmarknad. Enligt rapporten är missbruket störst inom
"citat att vård och omsorgsyrken, skola, förskola samt handel, är överrepresenterade när det gäller visstidsanställningar. Den visar att nästan 80 procent av de visstidsanställda egentligen vill ha en tillsvidareanställning. slut citat"

För mig som företräder många medlemmar inom dessa branscher är ju inte detta något nytt, det har varit ökande siffror av antalet visstidsanställda ända sedan 2008. 
Jag anser att den största orsaken till att antalet visstidsanställda var att anställningsformen allmän visstidsanställning infördes och att alliansregeringen dessutom skrev in i lagstiftningen en möjlighet för arbetsgivare att stapla olika visstidsanställningar på varandra.

Men det är inte den enda orsaken att visstidsanställningar missbrukas, även synsättet på den anställde och att det i grusen ska vara tillsvidareanställningar har förändrats. Här har offentliga arbetsgivare haft ett stort inflytande på att ändra det synsättet. 

Förut fanns det en anställning som hette tillfällig arbetsanhopning som arbetsgivare använde när de fick ordertoppar hade rea utförsäljning. Allmän visstidsanställning ersatte den anställningsformen.

Hur kan det då komma sig att det är inom vård och omsorg, skola , förskola som antalet visstidsanställda är överepresenterade. Är det korta orderingångar inom hemtjänsten är det rea på verksamheten inom förskolan? Självklart inte,det handlar om synsättet hos arbetsgivarna och deras företrädare anser jag. Tron att genom kortsiktig personalplanering och att kunna spara in lite timmar här och där så håller man budgeten. 

Enligt statistiken som finns tillgänglig är ökning från 2008 till 2013 två till tre procentenheter. Omräknat till antalet årsarbetare motsvarar de där procentenheterna tusentals personer.
Ökning visstidsanställda i Kommuner per län.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar