Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

söndag 30 november 2014

Att stänga en arbetsplats via skyddsstopp!

När är det okej att stänga en arbetsplats? Frågan har blivit aktuell efter at ett av Kommunals skyddsombud stängde en arbetsplats i fredags. En stängning av en arbetsplats är inte vanligt att våra lokala skyddsombud gör. Det händer inte en varje år utan det under min tid som förtroendevaltd i Kommunal Skellefteå är det bara några få gånger de senaste 10 åren som det varit aktuellt.

Vad står det egentligen i arbetsmiljölagen när är det okej att stänga en arbetsplats?

Innebär visst arbete omedelbar och allvarlig fara för arbetstagares liv eller hälsa och kan rättelse inte genast uppnås genom att skyddsombudet vänder sig till arbetsgivaren, kan skyddsombudet bestämma att arbetet ska avbrytas i avvaktan på ställningstagande av Arbetsmiljöverket.

Om det är påkallat från skyddssynpunkt och rättelse inte genast kan uppnås genom att skyddsombudet vänder sig till arbetsgivaren kan skyddsombudet i avvaktan på Arbetsmiljöverkets ställningstagande avbryta arbete som en arbetstagare utför ensam.

Med tanke på vad jag genom åren fått höra av vad många Kommunals medlemmar utsätts för på arbetet är det faktiskt för konstigt att så få arbetsplatser stängts genom åren. Självklart ska ju alltid arbetsgivaren få en chans att rätta till problemen som finns, frågan jag ställer mig efter senaste händelsen hur lång tid ska det få ta? Nu hoppas jag att i framtiden våra skyddsombud inte behöver gå så långt till att stänga arbetsplatser men trots allt det är det som till sist återstår när våra medlemmars hälsa är i fara. Om inget att finns att göra då är det stängning av arbetsplatsen som gäller.

Att vårda och ta hand om andra människor är ett yrke som vilket annat, att inte behöva utsätta sig för fara ska vara lika självklart i de yrkena precis som i vilket yrke som helst. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar