Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

måndag 17 november 2014

50 skulle anställas! hur många har det blivit hittills? Kommunals medlemmar går på knäna!

Nästan varje dag har vi samtal till Kommunal om att våra medlemmar ute på arbetsplatserna saknar arbetskamrater. Idag var det arbetsplats som hörde av sig då det var tvungna att gå två kort.

Frånvarande personer som inte ersattes. Om det då berodde på budget eller  andra orsaker vet inte vi.

Hur kan det ha blivit såhär? Om det är beslutat om insatser då måste det ju finnas personer som ska göra dessa. Idag är det så slimmat ute på arbetsplatserna att om någon är borta hinns inte allt med. Trots all vilja i världen tvingas Kommunals medlemmar prioritera bort exempelvis insatser som är beslutade.  Är det konstigt att det är just i dessa grupper som sjuktalen ökar mest, inte bara bland tillsvidareanställd personal utan även vikarierna blir sjukare i högre grad. Och från att det tidigare ha varit mycket fysiska skador är det numer ohälsa pga stress och psykosocial ansträngning som är orsaken.

Inför valet gick socialdemokraterna i Skellefteå ut och lovade att under perioden 2014-2015 skulle 200 undersköterskor eller boendhandledare tillsvidareanställs. Rubriken var tryggheten ska säkras.
50 av dessa 200 skulle anställas under hösten 2014. Hur har det då gått?

Om jag läser antalet annonser om anställningar nom dessa yrken i höst hittills är det några få som varit ute för sökning. Annonser om undersköterskor  kan ha varit en eller två.

 När detta löfte gavs sa jag i tidningen att jag var försiktigt positiv till detta, lite luttrad är man ju genom åren av politiska utspel. Fick också kritik för det jag sa, att jag borde ha varit mera positiv som ordförande för Kommunal. Blev t om kallad pessimismen personifierad över mitt uttalande. Risken är väl att det kommer något sånt även nu.

Men med  några veckor kvar av detta år kan jag inte se att  det kommer att anställas 50 personer i år.

Men det finns dock lite hopp om förändring nästa år, att antalet tillsvidareanställda ska öka för att på så sätt minska antalet vikarier som ständigt är tvungna att vara "stand by" istället för att ha en trygghet i en tillsvidareanställning. Men då krävs det att löften blir verkstad.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar