Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

torsdag 27 november 2014

Sjukfrånvaro för unga ökar lavinartat jämfört med andra yrkesgrupper!

Sjukfrånvaro för unga under 30 år har ökat från 4,1 % till att idag vara 5,6% i kommunen, en ökning med 36% i sjukfrånvaro på 5 år. 
Sjukfrånvaro för andra åldersgrupper i kommunen har minskat. 
Vad är det som gör att unga människor i högre utsträckning är sjukare idag jämfört med 5 år sedan?

Min teori har att göra med att det idag är mera utbrett än för fem år sedan att det är korta visstidsanställningar som gäller som anställningsform. För fem år sedan var det mera vanligt med vikariat med månadslön.
Pressen på den anställde på arbetsplatsen ökar, för fem år sedan fanns det utrymme att ha en dålig dag på jobbet. Idag finns inte det utrymmet. Jag vet ju själv hur det var när man var ung på jobbet, möjligheten att få se och lära att få erfarenhet var guld värt, de dagar på jobbet man var få eller ensam ökade stresspåslaget. Hur är det då idag? När jag pratar med medlemmar finns inte det utrymmet, vissa chefer säger samma sak. Det är 110 % i kapacitet för att klara jobbet varje dag. Att då komma som och inte ha samma rutiner som övriga får självklart konsekvenser.

Den redovisning som var tidigare i höst p personalnämnden bekräftar också siffrorna att det är unga med sympton på stress som står för störst ökning av frånvaron på arbetsplatserna.
De unga som ska var framtiden för arbetsgivaran verkar redan innan de vara fyllda 30 vara den grupp som faktiskt har det sämst på arbetet.

Hur vända trenden då? finns det en lösning? 
Det finns en lösning men då krävs modiga chefer som faktiskt tror att högre bemanning på sikt ger resultat.  Missbruket av visstidsanställningar måste upphöra. 
Och med missbruket menar jag att det är inte nyttigt för någon organisation eller fysik person att det är 20-30% visstidsanställda i vissa yrken.
Övertidsuttaget måste vara nära noll, att som i veckan få både fysiks bevis och även få höra sägas att 200 -250 timmars arbete vissa månader för vikarier inte är ovanligt.
Framför allt det måste göras nu, varken Kommunen eller medborgarna som ska få ta del av service och hjälp har råd att vänta. Väntar kommuns kommer det inte finnas någon som av hälsoskäl kan arbeta.



Tabell över ökning av sjukfrånvaro Källa: Kolada.se
Sjukfrånvaro för kommunalt anställda <30 år, (%)Skellefteå4.13.94.14.34.45.6
 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar