Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

tisdag 18 november 2014

Vad kom fram i medarbetarenkäten?

Idag ver det då dags, redovisning av medarbetarenkäten för Skellefteå kommun på macro nivå. Och ni funderar på vad macro nivå är så är det totalresultatet av vad alla svarat.

Vad blev då resultatet, en del mycket positiva resultat, en del mindre positiva och en del väntade resultat. Det positiva är att medarbetarna i kommunen tycker att Skellefteå Kommun rent generellt är en hyfsad okej arbetsgivare. På nästa alla områden var den samma eller en svag ökning av resultatet jämfört med två år sedan.

Det som oroar en facklig var dock resultatet kring arbetsmiljö. Där var den en rejäl minskning jämfört med två år sedan. Att det skulle bli resultatet var tyvärr ingen högoddsare. Enkäten bekräftar vad medlemmarna beskriver om sin vardag på arbetet.
Bla var det ca 40-50% som svarade att de inte hann med sina arbetsuppgifter, svaren kring stress var många.  Som jag uppfattade idag var det på socialkontoret som hade de lägsta siffrorna. Och det är också på den förvaltningen där de yrkesgrupper som sjukskrivningarna ökar mest enligt den statistik jag sist såg.

Nu ska varje förvaltning få sin egna redovisning och sedan i början på december kommer resultatet för varje enskild chef. Kommer att bli intressant att ta del av arbetsgivaren analys och även handlingsplan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar