Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

söndag 23 november 2014

Heltid som norm måste bli verklighet. Händer det nått enligt statistiken, hur påverkas lönen?

Går det framår med att fler ska få heltidstjänster i kommunerna. Enligt statistiken på sCB går det extremt sakta. Förhållandet mellan heltider och deltider har förändrats men inte i den takt och till de siffror som visar på att heltider är norm.


Förutom att den som arbetar deltid har sämre möjlighet att försörja sig, att inte vara beroende av någon annan påverkas även lönen. Som ni ser i tabellen nedan har en deltidsanställd lägre lön än den som arbetar heltid. Omräknat till heltidslöner tjänar en deltidsanställd lägre än en som arbetat heltid.
I tabellen nedan är alla ersättningar medräknade uppräknat till heltid

 

Med månadslön avses avtalad lön inklusive fasta tillägg och rörliga lönetillägg som t.ex. ob-, jour- och beredskapsersättning. Samtliga löner är uppräknade till heltidslöner.

Dessa löneskillnader under väldigt många år påverkar självklart även pensionen efter ett långt yrkesliv. 
Heltid som norm är också något som måste till om yrkena ska vara attraktiva i framtiden, för som jag skrev om igår. Hur lockar arbetsgivarna ungdomar att söka till exempelvis vård och omsorgscollege.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar