Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

måndag 24 augusti 2015

Dagens aktuella ämnen !

Snart är denna dag slut och tänkte delge vad som varit aktuellt idag.

Träffat medlemmar för att lägga upp strategi för framtida förhandlingar med arbetsgivaren.
Träff med arbetsgivaren för att årets lönekartläggning ska bli så bra som möjligt.
Haft överläggning om avstängning, skickat in begäran om överläggning angående en disciplinär åtgärd.

Ringt medlemmar som riskerar uteslutning pga av bristande betalning av medlemsavgiften.

Däremellan har jag pratat med andra fackliga kamrater om hur arbetsgivare kräver att våra medlemmar måste arbeta igen om de får semester en helg.  Medlemmar som måste söka två veckors ledigt för att få ledigt en helg. Hur medlemmar får minustid på schemat. Minustid innebär att arbetsgivaren håller inne lite av min arbetstid för att använda senare under året = avtalsbrott.
Min fundering håller man på att tvinga ut semester istället för att medlemmarna ska få planera sina  scheman med mera än två lediga dagar i sträck. Det verkar finnas ett mönster i alla samtal vi får idag.

Tyvärr har också återigen en medlem misshandlats på jobbet. Kunde det ha undvikits med mera personal?

Det positiva är att snart anställs alla som har intjänad företrädesrätt inom äldreomsorgen och har vård o omsorgsutbildning (undersköterska). Fast lite information om till Kommunal innan dess om var, hur och annat kring deras anställningar hade ju varit önskvärt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar