Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

tisdag 13 oktober 2015

Avtalsrörelsen 2016 är igång

Hemkommen efter två dagars avtalskonferens på Marholmen, En av många avtalskonferenser där väldigt många förtroendevalda och medlemmar kommer att träffas för att tillsammans börja ett arbete som till slut ska resultera i avtalskrav för respektive avtalsområde.

De som träffas i veckan är förtroendevalda från Kommuner och Landsting. Förutom att gå igenom alla tusentals avtalsförslag som skrivits av medlemmar runt om i landet har vi gått igenom de personliga berättelserna från medlemmar som blivit intervjuade inför dessa konferenser. Intervjuer gjorde att de som träffades, personliga möten att ta med sig.

Väldigt många medlemmar är stolta att gå till arbetet oavsett yrke. Undersköterska, barnskötare, snickare, lokalvårdare m.m. beskriver med olika ord egentligen samma sak.

Jag trivs med mitt arbete men.....

- jag önskade jag orkade arbeta mera.
- jag önskade jag hade bättre lön.
- Jag önskar jag hade en trygg anställning.
- jag önskade att jag hade en yrkesutveckling.
- jag önskade att vi hann med att göra alla arbetsuppgifter.

Jag tror vi alla genom åren både en och två gånger sagt samma sak.

Dessa önskningar ska inte underskattas, för hur länge kommer arbetsgivarna kunna behålla sina anställda, göra yrkena mera attraktiva utan att göra någonting åt löner och arbetsvillkor.

Två inspirerande dagar med många tankar inför nästa års avtalsrörelse.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar