Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

fredag 18 september 2015

Historisk annons

Denna annons, att Skellefteå Kommun externt söker undersköterskor till tillsvidareanställningar är historisk! From 1 september är alla undersköterskor med företrädesrätt tillsvidare anställning anställda tillsvidare. För mig som varit facklig företrädare och sett utveckling hur antalet visstidsanställa ökat under många år känns det att äntligen!!!

Visst vi har många andra problem inom äldreomsorgen, det handlar om delade turer, schema frågor men de fackliga kampen om att minska missbruket av visstidsanställda närmar sig slutet.

Att en stor arbetsgivare som Skellefteå kommun börjar annonserna efter undersköterskor innebär att undersköterskor anställda av andra arbetsgivare äntligen får en möjlighet att söka trygga anställningar. Konkurrensen om arbetskraften mellan tex kommun och landsting i norra länsdelen ökar. From idag är det inte bara arbetsgivarens marknad.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar