Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

torsdag 5 februari 2015

Endast 30 % går vidare till arbete inom vården!

Har funderat i veckan över de siffror jag fick till mig i början av veckan. Jag skrev ju tidigare ett inlägg hur "attraktivt är vård och omsorgscollege".'

Nu med lite mera fakta blir jag ännu mera fundersam hur framtidens äldreomsorg kommer att kunna rekrytera nya medarbetare. Enligt det jag fick veta är det endast 30% av de som börjar vård och omsorgscollege som efter studier börjar arbeta. Resterande 70 % enligt uppgift väljer att gå vidare till andra studier.

Det innebär att endast 9-10 ungdomar varje år i Skellefteå väljer att börja arbeta som undersköterska.

Om samma procenttal gäller i hela riket innebär det att det endast kommer ut på arbetsmarknads ca 1000 undersköterskor från gymnasiet varje år.

Jag hävdar fortfarande med en dåres envishet att Kommunen och andra arbetsgivare måste locka fler till utbildning genom att vara tydlig med att erbjuda trygga tillsvidareanställningar på heltid direkt ungdomarna går ut gymnasiet.

För snart 6 månader sedan presenterades detta vallöfte i Skellefteå, vad har då hänt?

Inte ett dugg, inte en aktiv handling att erbjuda de som idag har företrädesrätt och ständigt är i arbete en tillsvidareanställning. Fortfarande är det genom konvertering efter 721 dagar enligt LAS som rekrytering sker.

Om 200 personer ska bli tillsvidareanställda om 11 månader är det nog dags att börja, det är 20 stycken per månad resten av året som ska anställas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar