Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

tisdag 24 februari 2015

Finns det en löneutveckling efter fyllda 50?

Sitter och läser lite lönestatik och ställer mig själv frågan, finns det möjlighet till löneutveckling efter fyllda 50.
Att jag funderar över det är att när jag går igenom medellönen för respektive åldergrupp kan jag konstatera att efter fyllda 50 år stannar medellöneökning upp för Kommunals medlemmar i de yrkesgrupper där vi har många medlemmar.

Från 20 år och uppåt ökar medellönerna för varje åldergrupp ( 5 års intervaller) upp till gruppen 50-54 år. Efter det är det marginella skillnader t om att medellöneökningen för åldergrupperna efter 50 år har lägre medellöner än de som är yngre.

Min fundering blir också hur kommer vi tillrätta med att löneutveckling stannar av. Med en lönemodell som vi haft nu i många år där hur jag som individ utvecklas utför mitt arbetet borde inte medellöneutveckling stanna av.  Eller är det så att det är bara de under 50 som utvecklas i sitt arbete som gör att det märks på lönen?

Frågorna blir många när jag ser siffrorna och något som måste både analyseras vidare men självklart även diskuteras med arbetsgivarna. För i våra avtal finns tydliga skrivningar att även äldres löneutveckling ska särskilt uppmärksammas av arbetsgivaren både ur ett lönespridningsperspektiv och ett personalförsörjningsperspektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar