Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

onsdag 1 oktober 2014

Fairtrade

Igår fick jag förmånen att lyssna på Prosber Tamakloe fackordförande för bananplantagearbetare på en fairtradecertificerad bananplantage i Ghana. Hans berättelse om sin vardag och hur de som arbetare som plockare har det stärker mig att om det finns fairtradeprodukter då ska vi köpa dom framför andra produkter.
Fairtrade handlar om mera än lön, det handlar om arbetsvillkor, arbetsmiljö. Möjlighet till sjukvård, sjuklön, föräldraledighet. Sånt som vi många tar för givet men i andra länder den enskilde får betala dyrt för.
Att höra Prosper berätta om sin vardag hur han trots att lönen inte är den bästa ändå väljer att fortsätta arbeta med att skörda bananer.
Hur fairtradecertificering ger de anställda att organiserar sig fackligt utan att få sparken, att organisationsgraden där han är ordförande är 100%.  

Tänk på vad du kan göra för skillnad för arbetare runt om i världen om du handlar fairtradeprodukter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar