Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

måndag 27 oktober 2014

Lönekartläggning

Idag fick vi redovisat lönekartläggning som tagit fram av arbetsgivaren. Även handlingsplanen för att komma tillrätta med osakliga löneskillnader inom yrkesgrupper presenterades.
Ingen av Kommunals yrkesgrupper fanns med i handlingsplanen, enligt arbetsgivaren kan alla löneskillnader som finns förklaras på annat sätt än att det är könsskillnader som är orsaken.

Förutom lika kön inom lika yrken har det gjort bedömningar på alla grupper som bedömdes likvärdiga. Ingen av grupper som det gjorts analys på var av olika kön.

En grupp med likvärdiga yrken (undersköterskor-drifttekniker) där kön kunnat ha betydelse fanns med där hade inte det gjorts någon analys ej heller någon handlingsplan.

På frågan varför ingen analys gjorts kan jag säga att jag inte var nöjd med svaret.

Kan däremot räkna, en handlingsplan för att åtgärda osakliga löneskillnader för undersköterskor skulle kosta arbetsgivaren 30-40 miljoner för att deras medellön skulle komma upp i samma nivå som driftteknikernas. Kan det ha spelat roll? vem vet!

Dagen avslutades tillsammans med några hundra arbetskamrater inom kommunen som tillsamman var på folkparken.
Kommunens värdegrund var ämnet, en kväll som förutom värdegrund också innebar två nya medlemmar till kommunal, lite försäkringsinformation, avtalsinformation och återigen tyvärr en bekräftelse på att arbetsplatser inom förskolan nekas vikarier när någon är borta.  Det ska ju sparas pengar är budskapet.

Värdegrunden i Skellefteå är professionell, framsynt och engagemang.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar