Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

tisdag 13 januari 2015

Har samverkansavtalet överlevt sig själv?

 Vi har haft ett lokalt samverkanavtal mellan Kommunen och arbetsgivaren i över 20 år. Vi har skrivit om det, vi har tillsammans med arbetsgivaren utbildat. Arbetsgivaren själv har utbildat men det är som om nått ändå saknas.

Om de som ska vara bärare av avtalet inte kan MBL och AML i grunden hur ska vi då få ett lokalt avtal som bygger på bla dessa två lagar att fungera.

Utan lokalt avtal, då behöver alla arbetsgivarföreträdare lära sig lagarna, för nu tror jag ibland att arbetsgivarensföreträdare inte har en aning om att de har förhandlingsskyldighet. Det går inte bara säga jag är chef jag bestämmer!
Självklarheter som man själv lärde sig på första grundkursen som facklig, verkar inte vara självklart för de, där det står in anställningsannonsen att de ska ha den kunskapen.

Visst det kanske skulle bli lite tidsödande att gå tillbaka till MBL och AML. Men alternativet är kanske inte sämre jämfört med hur det är idag.
Som ni förstår en till dag där vi kan konstatera att Kommunen gör sig skyldiga till skadestånd enligt vår tolkning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar