Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

onsdag 14 januari 2015

Negativ trend gällande sjukskrivningar!

Sjukskrivningstalen för kvinnor anställa i kommunen var under 2014 mellan 0,5- 1 % procentenheter högre än jämförbar månad 2013. Trenden är tyvärr också att sjuktalen forsätter stiga. Siffrorna är på kommuntotalen, av erfarenhet vet jag att tyvärr är det kommunals medlemsgrupper som ligger i topp.

Den stora frågan är vad kan arbetsgivaren göra för att deras medarbetare, våra medlemmar inte blir sjuka av jobbet?
Frågar jag medlemmarna har de svaret, den vill ha fler arbetskamrater, scheman som är vettiga. att ständigt utsättas för stress, inte hinna med arbetet att inte känna sig tillräcklig bidrar till sjukdom.

Tycker det som står här på ett tydligt sätt vad det handlar om och hur stress påverkar medlemmarnas hälsa. Nu han det självklart finnas fler orsaker än arbetet som orsakar sjukskrivning. Men jag tycker mig se en tydlig koppling mellan medlemmarnas arbetsmiljö och sjuktalen.

Tidigare när det var rekordhöga sjuktal i kommunen var en del av svaret att vi har många långtidssjuka som höjer sjuktalen, med dagens regler är det inte svaret.

Sjukskrivningstalen för männen i kommunen är hälften av vad den är för kvinnorna, varför är det så?

Är arbetsmiljön den samma för män och kvinnor? Vilka orsaker finns till sjukskrivningarna? Kan svaret på den frågan bidra till en handlingsplan som gör att det blir ett trendbrott.

Urklipp från hemsidan

Det handlar om brist på kontroll, otillräcklig erkänsla och ersättning för utfört arbete, utglesad gemenskap, upplevda orättvisor och motstridiga värderingar (medmänskliga tjänster eller vinstintresse). Individualismen som samhällsinriktning, där gemenskap bara uppnås genom konsumtion, bidrar också i hög grad till en upplevelse av utsatthet och ensamhet som tvingar individen att söka nya sätt att skydda sig mot påfrestningar.
Den stora omställningen av den offentliga sektorn, där medmänskliga aktiviteter plötsligt blev prissatta, har lett till att stora samhällsgrupper känner sig utsatta, överbelastade och på gränsen till stressammanbrott

Källa. stressmottagningen.nu



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar