Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

onsdag 7 maj 2014

Mera resurser och förändrad norm!

Arbetsmiljöverket har i en undersökning kommit fram till att arbetsmiljön i hemtjänsten är sämre än i teknisk verksamhet. Dessutom med en förvåning hur kan det vara så.
Jag är förvånad att Arbetsmiljöverket är förvånad, alla vet ju att situationen för de anställda inom hemtjänsten försämrats för varje år som resurserna minskat. Om jag var ansvarig för verksamheten skulle jag som politiker vara orolig över resultaten. 
Endast 47 % av de som arbetar inom hemtjänsten tror sig kunna orka arbeta fram till pension. Redan idag är problemet att inte tillräckligt många vill söka sig till yrket. Inte till utbildningarna.
Frågan är också hur kan det vara så stor skillnad i arbetsmiljö när det i grunden är samma arbetsgivare, varför låter samma arbetsgivare villkoren för de anställda vara så extremt olika. Rapporten kommer fram till en hel del slutsatser, inget nytt utan vi vet vad som behöver göras. I rapporten står det väldigt tydlig

I så gott som alla av kommunerna, oavsett storlek, är mönstret detsamma när vi jämför hemtjänsten med de tekniska verksamheterna. Arbetsmiljön, och förutsättningarna för denna, är sämre i den kvinnodominerade verksamheten. Det återspeglar ett genusmönster som finns i samhället generellt, där mannen är normen och kvinnors arbete värderas lägre.

Hoppas nu att alla ansvariga för välfärden på alla nivåer läser rapporten och gör nått åt det. Resurser finns i samhället men det krävs beslut om att omfördela resurserna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar