Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

söndag 7 september 2014

Är en smartphone en terminal?

Idag har det dykt upp två nya frågor som drog ingång interna diskusioner hos oss.
Den ena kan arbetsgivaren villkora min tjänstledighet?
Den andra var vad räknas som terminal enligt föreskriften arbete vid bildskärm.

Svaret på första frågan blev nja eller kanske. Villkoret i det här fallet var  gynnsamt för den som sökte ledigt om den har för avsikt att gå tillbaka till arbetsgivaren. Däremot om personen inte skulle gå tillbaka vad kunde hända.

Svaret på andra frågan är dock mera intressant, vad räknas som terminal enligt arbetsmiljöverkets föreskrift. Ta tex alla smartphones som används inom hemtjänsten idag. Alla som arbetar idag vid fasta terminaler har ju rätt till exempelvis terminalglasögon, gäller det även alla inom hemtjänsten som har behov glasögon för att läsa vad som står på telefonen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar