Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

söndag 7 september 2014

Nästa söndag röstar vi för välfärden!

Är det stor skillnad mellan partierna idag? Just nu en vecka före valet är skillnaden inte så stor kanske, inte om man lyssnar och läser alla vallöften som presenteras varje dag.

Men historiskt sätt och för framtiden är det stor skillnad, bakom partiernas vallöften finns det skillnader i ideologin för vilket samhälle de vill ha i framtiden.

Tänk på det när du lägger din röst, det är inte vallöften som du röstar på utan på vilket samhälle du vill ha i framtiden.

I åtta år har nu borgarna (moderaterna, folkpartiet, centern och kristdemokraterna) med stöd av Svergiedemokraterna de senaste fyra åren styrt Sverige.

Hur har då Sverige förändrats under de åren. Skatterna har sänkt för alla som har arbete, men på vems bekostnad. De arbetslösa som söker arbete har fått det sämre, de sjuka som inte kan arbeta har fått det sämre. Resultaten i skolan har blivit sämre.  Antalet äldre ökar men antalet som vill arbeta inom äldreomsorgen minskar. Sveriges pensionärer betalt högre skatt på pension än vad jag som arbetar gör.

Som facklig företrädare har jag sista åtta åren mött väldigit många medlemmar som p.g.a. av försämringar både i a-kassan och sjukförsäkringen hamnat i personliga livssituationer som inte är värdigt ett land som kallas sig ett välfärdsland.

Jag har suttit på arbetsförmedligen och gråtit tillsammans med medlem som för att få mat på bordet över helgen tvingats gå och ta emot allmosor från kyrkan.

Jag har träffat medlemmar som varit för sjuk för att arbeta enligt arbetsförmedlingen och för frisk för att vara sjuk enligt försäkringskassan.

Antalet omprövningar och överklagningar på beslut från försäkringskassan är så många sista åtta åren att jag inte ens kan räkna dom.

Den 14 september kommer jag att rösta på en förändring, Sverige måste igen bli ett land för alla. För den som har arbete, för den som är sjuk, för den som just nu är arbetslös, för den som gått i pension, för den som kommer till Sverige och flytt från sitt hemland.

Jag kommer att rösta på Socialdemokraterna för jag vill att Sverige ska bli ett bättre land för alla.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar