Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

onsdag 30 juli 2014

Dags skrota lönerapporten på papper?

Nu är det dags för Kommunen att helt lämna stenåldern och gå in i det moderna kommunikationssamhället. Som jag skrev om tidigare var det ett antal personer som blev utan lön i juli. Orsak är väl fortfarande inte utrett men oavsett orsak visar det sig nu att det finns fler i kommunen som inte fått rätt lön.

Nyss haft besök av en medlem som fått hälften av lönen utbetald för arbete utfört i juni månad
Trots att medlemmen lämnat in lönerapporten saknas både schemalagd arbetstid och uppskriven övertid. Hur man fortfrande har ett system som innebär att den anställda på papper ska registrera schemalagd närvaro begriper jag icke.
Vad jag kan förstå strular det endast för de som har timlön, övriga med månadslön får ju utifrån vad som är registrerat i datasystemet.

Personen som besöker mig säger också att fler vikarier i som han känner har drabbats av samma sak, mer eller mindre.

Prioritet nu är att få Kommunen dirket efter sommaren att redovisa vad de ska göra för att detta inte ska upprepas igen. Det ska inte vara möjligt att arbeta år en stor arbetsgivae som kommunen och inte får sin lön utbetald i tid.

Avsluta med lite nyheter angående medlemsantalet i sektionen, det ser ut som om inträden av nya medlemmar i sommar varit bättre än det brukar. Alla inträden är inte registrerade, trots det är det just nu 82 nya medlemmar sedan 1 juni.
Plats finns för fler också

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar