Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

tisdag 29 juli 2014

Varför är den anställde rädd för arbetsgivaren?

Hur har det kommit sig att många idag är rädda för sin arbetsgivare, att a-kassan försämrats ( inte höjts på en hel evighet) kan vara en orsak. En annan är antalet jobb om saknas för den som blir utan.

Orsakerna kan var många men att man inte vill att facket, exemplevis Kommunal ska få ta striden för den enskildes rätt 2014 är hur det var för 100 år sedan.

Samtidigt säger många, arbetsgivare politiska partier ( Borgarna och SD) att LAS måste förändras, den missgynnar arbetsgivaren. Jag vill hävda att LAS i vissa lägen är för svag. Tex skadestånd till den enskilde om man blir felaktigt uppsagd. Oavsett anställningstid kan arbetsgiven köpa ut den enskilde för 32 månadslöner. En droppe i havet om man inget fel gjort och kanske inte får ett jobb mer. Koppla då den svaga a-kassan och det kanske finns ett samband att enskilda arbetstagare inte vill att facket tar striden för dom.

Det här är kopia på en konversation jag haft idag med en anhörig till en medlem via Facebook.

Ett självklart brott mot avtalet och det enskilda anställningsavtalet som vi inte kommer åt.
Samtidigt förstår jag den enskilde, är man obekväm är det inte säker man har kvar jobbet, kostnaden för arbetsgivaren att säga upp är låg.

Nu hoppas jag att vi i detta fall fortfarande får möjlighet att driva detta mot arbetsgivaren

såg din fråga. Svaret är ingen ska oavsett orsak, behöva arbeta mindre än det personen har i sitt anställningsavtal.
Peter fick gå hem efter 5 tim fanns inget mer jobb men gott om praktikanter som används till gratis arb kraft jag blir heligt förbannad . Sen kommer dom att dra hans komptid för att han får ihop för lite timmar. Han har en fast heltidstjänst med månadslön!
Eva var lovad en ny provanställning efter sin semester hon fick oxå gå hem ! Det fanns redan så många arbetare ( praktikanter)
Ingen vill gå till facket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar