Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

söndag 27 juli 2014

Olyckliga omständigheter eller dåliga rutiner! Detta ska bara inte hända, medlemmar utan lön efter två månaders arbete.

Tänk dig att du arbetat i snart två månader och äntligen ska få en lön. Då när alla andra får lön är det tom på ditt konto. Jag skulle bli skogstokig om arbetsgivaren inte betalar ut lön. Det verkar har drabbat vikarier i Skellefteå Kommun. Om det beror på olyckliga omständigheter, slarv eller dåliga rutiner spelar ingen roll det ska bara inte hända.

Det här kopian på kommunikationen jag hade igår med arbetsplatsombudet! Lite redigerad för att inte hänga ut arbetsplatsen och chefen.

AO: Våra vikarier blev utan lön nu i slutet av juli. Löne och vår chef skyller på varandra. Det känns förjävligt på ren svenska!

Jag: De får göra en extra utbetalning, går de på timlön är det ju deras första lön för i sommar

AO Japp, jag jobbar på måndag. Går inte hem förrän de betalat ut lönen!
AO: Problemet är att de två löneadministratörerna som jobbar inte har behörighet att göra förvaltningens löner.

Jag Då får någon annan fixa det alternativt får de väl kalla in någon.

Semestertider eller inte, lönerna ska utbetalas i tid. Blir intressant att på måndag höra hur arbetsgivaren löser detta.

Får väl också bjuda arbetsplatsombudet på middag om han blir kvar hela kvällen! 

Extra utbetalningar brukar de ju inte vara lätt med extra utbetalningar. Att ingen ska ha behörighet att betala ut löner kan ju inte bara vara sant. Inte i en Kommun av Skellefteås storlek. Även vikarier har räkningar att betala.

Ett sätt att förhindra detta i framtiden är ju att alla sommarvikarier oavsett anställningstid får månadslön direkt även om anställningen är kortare än 3 månader. Längre än så krävs ju enligt avtal för att få månadslön.

Återkommer med hur det gick! Nu ut och titta på åskan och blixtarna som verkar närma sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar