Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

fredag 25 juli 2014

Schyssta ungdomslöner!

Idag släppte SSU sin årliga undersökning av ferielöner i Kommunerna. 213 av Svergies 290 kommuner har svarat. Om Skellefteå kommun svarat vet jag inte.

Men om jag jämför vad Skellefteå Kommun betalar med resultaten i rapporten är det jämförbart med de sämsta kommunerna i landet.

Skellefteå Kommun betalar 48 eller 55 kronor inklusive semesterersättning till de som gått ut nian eller första året på gymansiet. Det är inlusiver semesterersättning. Räknar jag bort semesterersättnign som ingen annan på arbetsmarkanden räknar med i lönen blir ersättningen ca 43 respektive ca 49 kronor per timme.

Enligt rapporten betalae de fem sämsta kommunern i landet från 33 till 42 kronor per timme till en 16 åring.

77,5 procent av kommunerna uppger att de förhandlar med de fackliga organisationerna om ferielöner, Skellefteå är en av de 22,5 procent som inte gjort det.

Att vara en attraktiv arbetsgivare börjar redan när man erbjuder ungdomar feriepraktik, lönen är en del av att vara en attraktiv arbetsgivare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar