Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

måndag 23 juni 2014

Blev vi friskare med en sämre sjukförsäkring?

Har vi blivit friskare efter att nuvarande regering införe arbetslinjen. Nej inte nämnvärt, däremot har de som drabbas av sjukdom en längre tid fått det sämre. Idag kan man inte vara sjuk tills man blir frisk. Utan man tvingas av stupstocksregler att söka annat arbete trots att man som individ är sjuk.

Jag har träffat så många medlemmar genom åren som sagt att om jag bar fick vara sjuk tills jag blir frisk, jag orkar inte med detta längre. 

Minns ett samtal som jag var delaktig i, hur en arbetsgivare i samtal på arbetsförmedling sa. Är det möjligt 2013 att det inte finns något trygghetssystem för den som drabbas av ohälsa. Svaret är tyvärr ja. Det finns personer idag som hamnar utanför alla trygghetssystem trots att de har en anställning, betalat skatt och tros ha en trygghet.

Dagens system handlar inte om att göra folk friskare, inte heller att de ska vara en arbetslinje. En arbetslinje kräver att arbetsförmedling har resurser att hjälpa människor i arbete inte till sysselsättning.
Det är skillnad på arbete och sysselsättning.

Tog fram statistik från SCB över sjukdagar per anställd, i kommunerna och på hela arbetsmarknaden. Inte verkar det som vi blir friskare av dagens politik.  De rika blir rikare de som har behov av trygghetssystemen blir fattigare.
En politik där skillnaden mellan rik och fattig ökar handlar det om inget annat.

Kommuner





Samtliga sektorer






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar