Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

måndag 2 juni 2014

Kommunals medlemsgrupper får betala för nedskärningarna i välfärden!

Enligt en färsk rapport från försäkringskassan är Kommunals medlemmsgrupper de som är har högst sjuktal. Trenden är också att antalet sjukdagar ökar.
Kommunals medlemmar får betala med sin hälsa för de besparingar som gjorts sista åren. Att ständigt arbeta under press, att inte känna att man räcker till, dåliga scheman och underbemanning gör att sjuktalen ökar.
Ansvaret ligger hos politiken. Alla skattesänkingar genom åren har gjort att resurserna inte räcker till, vem som betalar syns nu.

Under 90-talet var sjuktalen rekordhöga för dessa yrkesgrupper, orsaken var enligt min uppfattning samma som nu. Ekonomiska åtstramningar som personalen inom vård och omsorg fick ta ansvar för genom försämrad hälsa.

Det fråga vi alla måste ställa oss är, vill vi ha kvar välfärden? Vad ska välfärd få kosta? Vilken kvalite vill vi ha? Är vi villiga betala skatt för värdig välfärd?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar