Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

torsdag 5 juni 2014

Två år ska räcka! Bra gjort Socialdemokraterna och Kommunal i Umeå.

Bra gjort Kommunal i Umeå, bra gjort av de styrande i Kommunen att fatta beslut om att det ska räcka med två års otrygga anställningar innan den anställde får en tillsvidareanställning.

Eu har ju kritiserat regeringen för att de inte ändrar Lagen så att möjligheten till att stapla visstidsanställningar försvinner. Idag är det möjlig genom den lagstiftning att stapla olika typer av anställningar egentligen hur länge som helst innan den anställde får en tillsvidareanställning. Detta trots att det enligt lagstiftningen i EU inte ska vara möjligt i längre än två år.

Genom kollektivavtal har Kommunal och arbetsgivaren SKL reglerat att det i längst 3 år ska vara möjligt att kombinera vikariat med allmän visstidsanställning.

Men nu har som sagt Umeå kommun och Kommunal i Umeå gått ett steg längre, tecknat avtal att göra det regeringen vägrar göra följa Eu lagstiftningen.

Min förhoppning nu är att fler kommuner med socialdemokratisk majoritet följer efter vad sina partikamrater i Umeå gjort. Fatta beslut om att korta ned de år som undersköterskan, vårdbiträdet, personliga assistenten, vaktmästaren måste vara ständigt standby för att arbeta.

Rekryteringsbehovet är större än de som idag utbildas, helt nöjd är jag när arbetsgivarna tillsvidareanställer direkt men beslutet i Umeå är en bit på väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar