Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

tisdag 17 juni 2014

Positiva beslut i Kommunen!

Barn och grundskolenämnden har idag fattat beslut om att utöka möjligheten för föräldrar som för behöver barnomsorg för sina barn på kvällar. Nu ska det även vara möjligt att få omorg även utanför centralorten. Det har ju förekommit förut men nu är det beslutat.
Även förändring för storhelg kommer att träda i kraft, fler storhelger dagar kommer det att finnas möjlighet att lämna.

Fler och längre öppettider, kommer det då att innebära fler anställda? Får hoppas det, nu har jag inte läst beslutsunderlaget så jag vet inte vilken ökning de prognostiserat. Sedan tidigare finns ju beslut om att antalet visstidsanställda inom förskolan ska minska, vad fått veta får det trögt att uppfylla beslutet så detta kan ju hjälpa till.
25-30 personer skulle få tillsvidareanställning, senaste siffran jag hörde var att sju anställts hittills.

Gymnasienämnden har också tagit beslut i rätt riktning läser jag, ingen assistent ska anställa på deltid under 90 procent. Självklart ville Kommunal att det ska vara heltider men det är ju en bit på väg åt rätt håll. Synd bara att det inte fanns arbetsuppgifter att fylla de 4 timmar som saknas i veckan.

Sedan kan jag inte låta bli att fundera över vem som bär ansvaret att kostnaden för nya vattentäkten blir  190 miljoner dyrare än förslaget. Har de som först anlitades att ta fram ett förslag överhuvudtaget haft kunskap om vad som behövdes för att få en fungerande vattenförsörjning. Enligt artikeln är det ju ändå 60 miljoner billigare då man inte tänkt genomföra hela projektet. Det kunde alltså ha varit 250 miljoner dyrare än ursprungsförslaget!

Men 4 timmars arbete tid för några assistenter har kommunen inte råd med!

Ett försök att vara positiv åt det som händer i Kommunen men när man jämför mellan förvaltningar vad om vilka beslut som tas får man sig en funderare när jag ser helheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar