Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

lördag 9 augusti 2014

Är alkohol ända lösningen?

En anställd i Skellefteå Kommuns äldreomsorg avslutar sin insändare med.


"För att slippa, och tack vare Skellefteå kommun, kommer jag hädanefter att avsluta mina arbetspass, och börja mina lediga dagar med en sup. Då kanske jag får ha min fritid i fred."

Ett uttryck över situationen som varit i sommar, att det inte finns personal som kan täcka upp för semesterlediga.

Svaret från arbetsgivaren är:


"Vi anställde tillräckligt med vikarier för att täcka upp semester, men hade önskat anställa fler som kan hoppa in vid enstaka sjukdagar. Intrycket så här långt är att korttidsfrånvaron under sommaren har varit högre än tidigare år."

Att korttidsfrånvaron skulle öka under sommar jämfört med tidigare kommer inte som någon överraskning för mig. Om sjukfrånvaron ökar vintertid så är det mycket troligt att den ökar även sommartid. Enkel slutsats!

Nu har ju dessutom det varit extremt varmt, vilket gjort att det slitit ännu mer på personalen som arbetat.
Men det är  inte bara i sommar situationen varit så här, att medlemmar uttrycket att enda sättet att slippa undan extra arbete är att säga att man druckit.
Vad jag kan läsa ut bla på Facebook efter jag delade insändaren och vad som kommentarerna är det i fler kommuner som det sägs samma sak.

Vad är då lösningen!
Självklart en grundbemanning som motsvarar vårdbehovet, idag ska man både hinna med att vårda, göra scheman dokumentera på en lägre bemanning än för 10- 15 år sedan.  Antalet arbetsuppgifter ökar men inte bemanningen.
En grundbemanning som klarar av att någon är borta utan att ordinarie personal måste ut och arbeta på lediga dagar.
Mindre möjlighet till återhämtning sliter, med frånvaro som resultat och med frånvaro sliter det ännu mer på personal och hjulet rullar på fortare.

Att alkohol ska vara ända lösningen för kommunens medarbetare borde göra att det ringer varningsklockor hos både ansvariga tjänstemän och politiker.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar