Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

onsdag 13 augusti 2014

Trenden om ökat sjukfrånvaro konstant första halvåret

Sitter och läser handlingarna inför morgondagens personalnämnd, den här gången väldigt mycket läsning. Men det som jag fastnar på är ett papper med ett diagram, sjukfrånvaron i kommunen.

2014 års siffror jämfört med 2013 är 0,5 % högre varje månad. Det innebär troligtvis att för Kommunal medlemsgrupper är det större skillnad. Vi vet ju att det är Kommunals medlemsgrupper som har högst sjukfrånvaro.

Tyvärr speglar statistiken det medlemmarna säger till mig när jag pratar med dom, att de är tufft på arbetsplatserna, stressigt, hinner inte med, olust att gå till jobbet. Alla ord medlemmarna använder för att beskriva sin arbetssituation avspeglar sig i sjukfrånvaron.

För inte är det helt plötsligt icke arbetsrelaterade sjukdomar som ökar.
Åtgärder måste sättas in innan sjuktalen går i spinn, och de återigen är upp på rekordnivåer.

Jag tror det är dags titta över både bemanning och arbetsinnehåll, gör vi rätt saker på jobbet. Vad ska vara i fokus för den som t.ex. arbetar inom vården, köket osv. Är det huvudarbetsuppgiften eller en massa kringuppgifter som skapar stress och känsla att inte hinna med, länsman att inte göra ett bra arbete.
Mera resurser kommer att krävas, kommunerna måste få tillskott för att klara av sitt uppdrag, där både medborgaren upplever en god kvalité och att medarbetarna kan orka med att faktiskt arbeta fram till pension utan att bli sjuk av arbetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar