Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

onsdag 6 augusti 2014

Underskott av utbildad personal till omsorgen!

Vilket parti kommer i höst inför valet att ta tag i frågan om pesonal inom omsorgen på riktigt. Vilken kommun kommer att gå från ord till handling. Jag skulle hoppas att min egen kommun är tydlig med att säga att nu tillsvidareanställar vi alla med omvårdnadsutbildning som gått ut gymnasiet sista åren.

Jag förstår inte varför man inte tryggar framtida arbetskraft genom att direkt erbjuda alla som utbildar sig en anställning. De gick bra att göra det för föskollärare men varför erbjudandet dröjer till de som utbildar sig inom vård och omsorgscollege förstår jag inte.

I Skellefteå Kommun är det idag ca 2600 tillsvidareanställda inom de fyra största yrkeskategorierna.
De närmaste tio åren kommer ca 60 anställda att gå i pension. Nästan 25 procent av dagens anställda har slutat om tio år.
Till det kommer att personer slutar av andra orsaker. Antalet som söker till gymnasieprogrammet varje år är ungefär hälften.
Med en långsiktighet kring personalplanering ser vem som helst att erbjuda tillsvidareanställning iställer för osäkra visstidsanställningar är en personalpolitik för att trygga framtida arbetskraft

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar