Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

tisdag 5 augusti 2014

Fler ringer till "fackets hjälptelefon"

Antalet telefonsamtal har fördubblats i år till LO och fackets hjälptelefon. Tyvärr är jag ine förvånad, då jobben blir färre och möjlighet till annan ersättning blir sämre eller försvinner för unga blir antalet oseriösa arbetsgivare som försöker uttnyttja unga och arbetssökande fler.

Vanligaste problemen brukar handla om ersättnignsfrågor vi extraarbete men det har även tyvärr även lokalt hos vissa arbetsgivare börjat dyka upp vad jag kallar "konjukturstyrd arbetstid"

Finns det mycket arbete så får jag inte övertid utan tiden sparas i timbankar och annat och när det näta dag, vecka finns mindre jobb så blir jag hemskickad och så dras det från timbanken. Ett sätt att slippa betala övertidsersättning.

Nyheter från Kommunal är rapporten som släpptes igår. Halva tiden, hela ansvaret en rapport om kvinnors deltidsarbete.

I den kommer det fram ett antal fakta bla
- att antalet tillsvidareanställda minskar och antalet visstidsanställda ökar inom Kommunals avtalsområden i kommunsektorn fram till 2012.
- att 90 % av de visstidsanställda arbetar deltid.

Ansvaret för dessa siffror faller på de styrande i kommunerna. Precis som det skrivs i rapporten har det blivt så mycket fokus på budget och styrning att det i kommunerna blivit kvartalsekonomi istället för långsiktig planering. Att som ansvarig för verksamheten inte ha en långsiktig personalplaering slår dirket på kvalite, trivsel, arbetsmiljö och i slutändan på möjlighet att rekytera nya medarbetare.

Det är dags att se långsiktigt nu, det håller inte att planera ett kvartal i taget.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar