Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

tisdag 5 augusti 2014

Detta kan vara en orsak till att fackets hjälptelefon har dubbelt så många samtal!

Skrev ju tidigare om att antal samtal till fackets hjälptelefon fördubblats i sommar jämfört med samma period ifjol. Efter lunch dyker detta meddelande upp på facebook från en medlem. 
 
Hej!
Jag har en akut fråga till dig, min dotter har fått sommarjobb och det visar dig att dom inte får lön för övertid och ingen ob överhuvudtaget, hur ska jag råda henne och hennes arbetskamrater.
 
Är det självklart att man har rätt övertid och ob.Nej inte alls, har företaget kollektivavtal ja, men är det en arbetsgivare utan avtal finns det ju ingen lag som säger att arbetsgivaren är skyldig betala övertid eller Ob. Är man seriös som arbetsgivare gör man det oavsett avtal eller inte. Är man inte seriös ja då kan det bli som i detta fall man betalar samma timpenning oavsett tid på dygnet och oavset hur många timmar övertid utöver anställningskontrakt man arbetar.
 
Nu hopps  jag det löser sig för hennes dotter, med lite samtal från förälder eller från facket brukar det lösa sig. Arbetsgivaren i detta falla kan ju bara vara okunnig i vad som gäller normalt sätt. Det är ju inte lätt att som ung, första jobbet ta samtal om sådana här saker.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar