Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

måndag 25 augusti 2014

Fler anställda! Trygga anställningar! Heltidsanställningar!

Under senaste veckan har både vänsterpartiet och socialdemokraterna i Skellefteå inför valet den 14 september gått ut med att de vill anställa fler inom omsorgen. Exakt hur och vilken takt är det bara socialdemokraterna som nämnt hittills. 50 tillsvidareanställda redan i höst.
De första 50 är ju inget jätte löfte för det är väl ungefär så många som på ett halvår ändå skulle konvertera enligt reglerna i LAS.

Det viktigaste är kanske inte antalet utan att det finns en tydlig viljeinriktning mot att nu får det vara nog med utnyttjandet av visstidsanställda. Signalen om att Skellefteå Kommun som arbetsgivare vill ändra på synsättet på arbetskraft. Att i de yrken det verkligen finns framtida behov ska det vara tillsvidareanställningar redan från början inte flera års ovissa anställningar på kortare och längre anställningar.  Det ska bli slut att sitta och vakta mobilen för att få veta om har jag jobb, när får jag arbeta nästa gång.

Jag tror att en arbetsgivare som ger signalen att här är det tillsvidare och heltidsanställningar som gäller även blir attraktiv.

Jag hoppas få sätta mig tillsammans med arbetsgivaren efter den 14 september och få påbörja diskussion om hur gör vi nu för att löftet om fler tillsvidareanställda ska verkställas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar