Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

lördag 23 augusti 2014

Är det här okej?

Sedan en tid tillbaka finns en hemsida www.ärdethärokej.se  där anställda i välfärden kan delge sin historia hur det är att arbeta inom välfärdssektorn idag.

Många berättelse men även många som klickar att de känner igen sig i det som skrivs.

Här är ett exempel på en historia.

”Jag jobbar som timvikarie. Hittills i år (fram till 28 april) har jag varit ledig totalt tre helger, och jobbat både nyår och påsk. (Och hela julen dessförinnan). Att under en vecka jobba två delade turer och en dag från 7 till 21, och bara vara ledig en dag i veckan, är inget utöver det vanliga för mig. Tackar jag nej till jobb för att få vila upp mig en dag märker jag genast att jag får sämre turer hädanefter. Inte heller får vi timvikarier i min kommun ha lönesamtal, utan alla jobbar för samma lön. Till skillnad från tillsvidareanställda får vi inte heller friskvårdsbidrag, trots att vi många gånger jobbar mer och under sämre villkor än dem.”

Många vittnar om hur det idag är inom äldreomsorgen, hur bussförare har det osv.
Gå in på hemsidan och berätta din historia.
Ju fler historier om hur välfärden nedmonteras desto mera finns det att berätta för att övertyga de som har möjlighet att rösta, att den 14 september röstar vi för att välfärden ska börjas rusta upp igen. Att Stefan Lövén kommer att göra ett bättra jobb än Reinfeldt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar