Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

tisdag 12 augusti 2014

Blåbär!

Blåbär sammanfattar dagen. Både fackligt och privat.
Vi börjar med det positiva blåbäret - det som finns i skogen. Just nu i mängder, åtminstone där vi är och plockar. Vi har aldrig varit med om så mycket blåbär i skogen som i år, trots alla rapporter om dåligt bärår. Vi har varit ute 4 gånger hittills i år ca två timmar per gång och på dom timmarna plockat ca 50 liter blåbär. Idag rörde vi oss inom ca 150 kvm.
Dagens skörd som rensas


Det andra blåbäret idag är den arbetsgivare som vi verka få en hel del problem med. Ett hemserviceföretag som verka ha problem med att förstå hur det funkar när medarbetare arbetar över. All övertid läggs som komptid som sedan den anställde tvinga ta ut om en kund ringer återbud eller är bortrest och inte kan ta emot besök.  Träffade en till medlem idag som sa samma sak som den jag träffade förra veckan.  Och det verkar vara stora variationer i arbetstid också, om jag tolkat lönerapporten rätt så är det 70 timmar övertid en månad som inte utbetalts utan bara lagts i komptid.

Som alla arbetsgivare med så många anställda borde veta är att all övertid ska utbetalas i pengar om inte annat inte överenskommit. Här verkar de anställda inte ha något val...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar