Om mig

Mitt foto
Skelleftehamn, Västerbotten, Sweden
Mina fackliga uppdrag idag. Idag är jag sektionsordförande för Kommunal i Skellefteå. Sitter även med i avdelningsstyrelsen för Kommunal Västerbotten och som ledamot i Kommunal förbundsstyrelse.

fredag 15 augusti 2014

För lite tid till administrativt arbete i hemtjänsten!

Är det viktigt att de som besöker din anhörig som har hjälp av hemtjänsten har tid att läsa dokumentationen om vad som behöver tas hänsyn när personalen besöker din förälder.

De flesta skulle nog säga ja. Hur är det då i verkligheten? Finns det tid att personalen i hemtjänsten har möjlighet att göra det på sin arbetstid? eller krävs det att de nyttjar sin fritid till det?
Efter ett att prat med hemtjänstpersonal i veckan vill jag nog hävda att många, inte alla kommer in på sin fritid för att göra något som borde rymmas inom arbetstiden.

En kombination av kanske för mycket administration, för låg grundbemamning och för snäva tidsramar (beroende på budget), gör att många känner att de måste nyttja fritiden för att hinna med sitt arbete.

Att på så lite tid som 10-15 minuter hinna med att läsa dokumentation, mail i datorer som inte räcker till för arbetslaget, hämta nycklar se över planering för dagen innan man ska transportera sig till första vårdtagaren är inte rimligt.

Hur mycket av dagens budgetmodeller tar hänsyn till allt kringarbete som inte har med själva vårdinsatsen att göra? Att budgeten skiter sig är inte så konstigt när det egentligen krävs mera än 100 procents närvaro för att få ihop 100 procent av sin arbetstid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar